­

krajinou10

Pomohli Vám naše stránky? Páči sa Vám, že sú skoro bez reklám? Ak chcete, tu nám môžete pomôcť.

Pošlite na beh stránok:

ŠtefánikAk sa túlate v ďalekom svete a ste aspoň trochu lokálpatrioti, určite sa potešíte, ak narazíte na nejakú stopu zo Slovenska.
Niekedy poteší kolega turista, inokedy výrobok Made in Slovakia.
Ja som narazil na 70 tonovú stopu zo Slovenska. Pancierový vlak z SNP Štefánik sa vystavuje v železničnom múzeu Spoorvegmuseum v Utrechte.

Ako sa Štefánik dostal do Utrechtu?
Pozor, je to jediný pancierový vlak z 2. sv. vojny na svete, ktorý je pojazdný.
Do Holandska sme poslali štyri vozne, z toho dva originálne opancierované - guľometný i tankový, a dve repliky.
Poplatok za transport a poistenie takmer sedemdesiat-tonového kolosu do Utrechtu, ktorý prevyšuje astronomických stotisíc eur, plne hradili Holanďania. Aj to je dôkaz, ako veľmi chceli mať v expozícii tento vlak.
Štefánik putoval do Bratislavy po vlastnej osi, odtiaľ cestoval naložený na kamiónoch 1700 km.

Nástupište Múzeum Orientexpres Výstava "Vlaky vo vojne"
štefánik Dora "Eagle" Nástupište
Vyrobili ho za 2 týždne vo Zvolene v septembri 1944 a do bojov bol prvýkrát nasadený 5. októbra toho istého roku v Starej Kremničke.
Mal guľometný, tankový aj tykadlový vozeň, ktorý vlak chránil pred mínami.
Tieto vlaky boli postavené za použitia bežných vagónov s improvizovaným pancierovaním, pričom sa využili aj nepojazdné tanky. Ich výzbroj bola funkčná, takže ich položili na plošinové vagóny, opancierovali a zaradili do súpravy. Povstalecká armáda sa takto snažila doplniť si ťažkú výzbroj, ktorej nemala dostatok.
V spojení so železničnou sieťou na strednom Slovensku boli improvizované pancierové vlaky veľmi dobre využiteľné. Množstvo tunelov chránilo pred leteckými útokmi.
Originály z povstaleckého vlaku, guľometný a tankový vozeň, prešli generálnou rekonštrukciou v Železničných opravovniach a strojárňach vo Zvolene.

 

Prečo je Štefánik v Utrechte?
Pri príležitosti 300. výročia od podpísania mierovej zmluvy v holandskom Utrechte  v tamojšom železničnom múzeu prebieha jeden z najväčších výstavno-prezentačných projektov v strednej Európe, ktoré sa týkajú histórie a železníc, pod názvom Vlaky vo vojne. Výstavu otvorili 30. marca a potrvá do 30. septembra. Predstavuje sa tu okrem Štefánika ďalších pätnásť vojenských vlakových súprav z celého sveta.

O múzeu.
Dňa 7. januára 1927 bola založená spoločnosť pre Holandské železničné múzeum.
Múzeum sa mnohokrát presťahovalo a skoro zaniklo. Napokon zakotvilo v priestoroch bývalej železničnej stanice Maliebaanstation v Utrechte.
Múzeum bolo slávnostne otvorené dňa 5. novembra 1954.
Niekoľkokrát bolo prestavané a rekonštruované, naposledy v roku 2003.
Veľké a unikátne múzeum ponúka v niekoľkých expozíciach prierez koľajovej techniky od niekoľkých storočí dozadu až po futuristické vízie, ako budú vyzerať vlaky budúcnosti.

Výber z expozícii:
Orient expres, zahŕňa vizuálne a zvukovo ladené odbavovacie a staničné priestory z 19. storočia, spolu s cieľovou destináciou Orient Expresu Istanbulom.
Oceľové moštrá, je dráha pre štvorsedadlový vagónik na koľajách, na ktorej spoznávate lokomotívy z rokov 1918-1945
Vo vonkajších priestoroch sa nachádzajú peróny 1. 2. a 3. triedy.
Na vyhradenej koľaji premáva replika z roku 1938 z parnej lokomotívy " Eagle "z roku 1839 , ktorou sa začala písať železničná história v Holandsku.

Mimo obrneného vlaku Štefánik, rôznych ďalších zaujímavostí, bolo pre mňa úlovkom vidieť síce len maketu najväčšieho kanónu na svete Dora (Gustav).
Kruppové závody postavili toto obrovské delo, ktoré sa pohybovalo po dvoj-koľajovej železnici a ťahali i otáčali ho dve lokomotívy. Delo je zapísané v Guinnessovej knihe rekordov ako najväčší kanón sveta. Bolo nasadené pri dobývaní Sevastopoľa.
- Náboje kalibru 800 mm
- Hlaveň dĺžky 32.5 m
- Náboj s hmotnosťou 4800 kg, dostrel 47 km alebo protipancierové 7000 kg, dostrel 38 km
- Dĺžka strely s nábojnicou 7.8 m

Toto múzeum ma len utvrdilo v názore, že Holanďania sa nielen dokážu kvalitne postarať o svoje historické stavebné alebo historické technické skvosty, ale dokážu toto všetko aj predať, poskytnutým priestorom, štýlom prezentácie a v neposlednom rade aj reklamou. Možno to bol môj posledný výlet po tejto zaujímavej krajine, ale ak nie, budem sa tešiť na moje ďalšie tunajšie “objavy”.

Vstupné: € 16.00
Deti do 4 rokov: zdarma
Parkovanie na parkovisku múzea stojí € 5.50 za deň. 
Priemerná doba návštevy Návšteva múzea trvá 3,5 hodiny v priemere.

Otváracie hodiny:
Múzeum železnice je otvorené od utorka do nedele od 10 do 17 hodiny.

Adresa:
www.spoorwegmuseum.nl
Maliebaanstation
NL-3581 XW Utrecht

 

 

zdroje: pravda.sk, panzernet.cz, wikipedia, spoormuzeum.nl

­