­

krajinou10

DSM.deNemecké lodné múzeum (DSM), otvorilo svoje brány dňa 5. septembra 1975, a mne sa podarilo so svojou návštevou sa trafiť o 40 rokov neskôr. Na konci augusta som navštívil krásne prístavne mestečko Bremerhaven, predĺženú ruku polmiliónových Brém. V Bremerhavene je toho viac, ale nad všetkým vyčnieva táto obrovská námorná výstava, rozkladajúca sa v päťposchodových interiéroch a vonku na lagúne kotví ďalších 5 oceľových atrakcií.

Deutsches Schiffahrtsmuseum
Lodné múzeum v Bremerhavene je veľmi zaujímavé - pripomína totiž trochu park. Nachádza sa len kúsok od rádiovej veže, ktorá slúži ako vyhliadková terasa a v noci potom okúzľuje svetelnými efektami. Súčasťou expozície sú teda objekty umiestnené na vode i na súši, tie predstavujú aj storočné originály, ktoré si môžu návštevníci prezrieť z bezprostrednej blízkosti: vstup na palubu povolený! V múzeu sa okrem iného nachádza aj loď Seute Deern, najväčšia zachovaná drevená plachetnica, a samostatnou expozíciou je technické múzeum v ponorke Wilhelm Bauer.
Hlavnou atrakciou múzea je  -  Hansekogge z roku 1380.
Vrak bol objavený v roku 1962 pri výkopových prácach v bahne rieky Wesser v Brémach. Čoskoro sa zistilo, že išlo o jednu z Kóg, obchodných lodí hanzovej ligy, dovtedy známych len z obrázkov. Teraz vieme, že táto Koga ešte pred tým, než bola kompletne dokončená, bola počas búrky zaplavená a potopená do bana rieky Wesser. Vedci v  múzeu vyvinuli špeciálny dvojstupňový proces impregnácie 600-ročného dreva, aby sa toto po vysušení úplne nerozpadlo. Sedemnásť rokov bola loď ponorená v špeciálnom kúpeli, aby sa v  roku 2000, teda tridsať osem rokov po jej objave, začala jej rekonštrukcia.
Ďalšou zaujímavou expozíciou je kolesový parník Meissen.
 Hoci Meissen bol postavený už v roku 1881, väčšiu časť lode si môžu návštevníci pozrieť v stave práve postavenej lode. Parníky boli v 19. storočí najrýchlejším  dopravných prostriedkom - kým bola zavedená železnica. Od tej doby získaval body pokojnou jazdou na riekach a jazerách. Výlety loďou boli populárnym vyžitím pre celú rodinu a tak sa stali parníky  priekopníkom masovej turistiky.
Vo výstavných priestoroch v interiéroch sú ďalšie rôzne exponáty z obchodných, veľrybárskych, vojenských lodí a polárnych expedícií. K videniu sú tu i modely plachetníc, kontajnerových a osobných lodí a ropných tankerov, ako aj modely prístavných terminálov.
Na lagúne pri múzeu sú zakotvené tieto lode:
Zaoceánsky záchranný remorkér Seefalke z roku 1924
Oceľová plachetnica Elbe 3 z roku 1908 slúžila ako majáková loď.
Veľrybársky parník Rau IX z roku 1939.
Nákladný škuner z roku 1919 Seute Deern dnes slúži ako reštaurácia.
Otvorené:
Letná sezóna
od 19. marca do 1. novembra 2016:
od 10:00 do 18:00 - pondelok až nedeľa
Zimná sezóna
od 03.11.2015 približne do 19. marca 2016:
Od utorka do nedele od 10.00 - 18:00 (pondelok zatvorené)
Vstupné:
dospelí - 8 €

Koga z roku 1380 Koga z roku 1380 Miniport Parník Meissen
 jednomiestna ponorka  lode  lode  lode
 lode  lode  lode  lode

Technikmuseum Wilhelm Bauer
V podzemnej lodenici Blohm & Voss v Hamburgu sa začala  28. októbra 1944 stavba ponorky U 2540. Pri uvedení do prevádzky 24. februára 1945 sa plavidlo stalo súčasťou 31. U-flotily.  Na  3. mája 1945 bol napánovaný útek pre U 2540.  Potom, čo niektorí členovia posádky neprežili plavbu k ponorke  4. mája 1945, vyplávala U 2540 cez Rødbyhavn (Dánsko) do Kielu a nakoniec do  Flensburgu. Vo Flensburgom Fjorde bola U 2540  zatopená.
V júni 1957  bol U 2540 vytiahnutá, zrekonštruovaná a pokrstená na Wal, a od novembra 1958 slúžila ako pilotný podmorský čln pre nové nemecké námorníctvo . Dostala nový diesel-elektrický systém  typu 201 . Veža bola prestavaná. Dňa 1. septembra 1960, loď bola prevzatá nemeckým námorníctvom a premenovaná na Wilhelm Bauer. Slúžila do 28. augusta 1968. S civilnou posádkou  bol uvedená do prevádzky znovu 20. mája 1970 a slúžila pre Spolkový úrad pre technológie obrany a verejného obstarávania. Po podvodnej kolízii s torpédoborcom Z3  triedy Fletcher dňa 6. mája 1980 bola ponorka 15. marca 1982 vyradená z prevádzky.
Ministerstvo obrany dalo U-bot do predaja. Loď bola prevzatá v roku 1983 Nemeckým námorným múzeom. Dňa 27. apríla 1984 bolo otvorené múzeum Technické múzeum Wilhelm Bauer a od roku 2011 je v súčasnej podobe.
Technické údaje:
Dĺžka: 77 m
Šírka: 8 m
Dátum začiatku stavby: 28. októbra 1944
Spustenie na vodu: 13. januára 1945
Ponor: 6,32 m
Staviteľ: Blohm + Voss
Otváracia doba:
od 18. marca - do 6. novembra 2016
denne od 10:00 hod - 18:00 hod
jún-august otvorené od 7:00 hod
zimné obdobie -zatvorené
Vstupné:
dospelí:  € 3,50 -

U-bot U-bot U-bot
U-bot U-bot U-bot




zdroj: www.dsm.de, wikipedia

­